Beújítunk..

 2007.09.06. 18:50

A MÁV beújít. Tegnapelőtti hír, miszerint a MÁV 25 új mozdonyt szeretne vásárolni, és kiírja erre a közbeszerzési tendert. Elemzők szerint a tenderre nagy eséllyel pályázik a két nagy gyártó, a Siemenes és a Bomdaberider Transportaion, de nagy valószínűséggel lesz beleszólása a TGV-ket (és a 2-es metró új szerelvényeit) gyártó Alstomnak, és a nagy sikert befutott Flirt-ök gyártójának, a svájci központú Stadlernek is.

Szemügyre vettem az érintett cégek honlapjait, és szemezgettem, hogy mivel indulhatnának el a tenderen. Vegyük a járműveket nagyító alá.

A Siemens elhíresült itthon már az Esztergom és Budapest-Nyugati pályaudvar között közlekedő Desiro szerelvényeivel, illetve a Nagykörúton, a 4-6-os villamos-viszonylatban közlekedő Combinokkal. A cég leghíresebb terméke mégsem ez, hanem a Németországban közlekedő elektromos, gyorsvasúti rendszerben futó InterCity Express vonatai. Az ICE már a harmadik generációjánál tart. De ezek még mindig csak motorvonatok, nézzük a villanymozdonyokat.

Nagy valószínűséggel elindul a cég a Taurus-nak becézett mozdonyával. A MÁV-nak ilyenből van már tíz darab, a GYSEV-nek pedig öt. Eddig jól üzemeltek, szinte kizárólag a Budapest-Győr-Hegyeshalom szakaszon lehet látni.

Viszont, ha valami újjal indul el a cég - ami szinte biztos -, akkor az Eurospinter családból vagy a vagy az Eurorunner-platformból választ mozdonyt. A tender legfőbb feltétele, hogy a mozdony képes legyen áthidalni a felsővezeték-rendszerkülönbségekből adódó problémákat, magyarul legyen interoperábilis. Ez a feltétel, plusz az, hogy a magyar pályákon a maximum sebesség a 160 km/h (az is csak a már említett Budapest-Hegyeshalom vonalon), azt fogja eredményezni, hogy a cég olyan géppel áll elő, aminek a végsebessége semmiképpen sem haladja meg a 160 km/h-t. Ami még nagyon fontos, hogy nincs megszabva, hogy mire legyen specializálódva a mozdony (személyszállítás, árufuvarozás, tolatás), mivel a Gépészeti Üzletág tulajdonát fogja képezni a 25 darabos újdonság, plusz az opció, ha lehívja a MÁV majd.

Emiatt leszűkül a Siemens pályázata. Az Eurorunner családból nagy valószínűséggel az ER20 vagy ER30-as modellel indul, vagy az Eurosprinterből a már említett Taurus-szal vagy ES64F4-gyel. Alább láthattok a mozdonyokról képeket, kivéve az ER30-ast, arról nem találtam. Ha valakinek lenne, szívesen fogadnám.


Siemens ER20
(forrás:
http://www.bahnbilder.net/bilder/11-09-04/Thumb002.jpg)

Siemens ES64F4
(forrás:
http://www.modellbahnecke.de/bilder/roco/62431.jpg)

Siemens Taurus
(forrás:
http://batia.infopace.net/pict0203300011m.jpg)

A második nagy cég a Bombardier Transportation. Ez a cég itthon a Talent típusú villamos motorvonatával képviselteti magát Budapest-Déli pályaudvar - Tatabánya - Oroszlány között. Külföldön nagy számban tudott megnyerni emeletes vonattendereket, tavaly késő ősszel lehettünk egy példánynak szemtanúi, és jobb esetben utasai is.

Nemrégiben egyszer már a vállalat bemutatta itthon új gépét, amit Traxx névre kereszteltek. A pályázat feltételeinek megfelelő Traxx-modell az F140MS-típus, habár ennek a járműnek a végsebessége "csak" 140 km/h, de legalább interoperábilis. Kép róla:

Bombardier Traxx F140MS
(forrás:
http://www.lokmann.no/img/traxx_01.jpg)

Az Alstom nyilvánvalóan nem fog elindulni a tenderen egy TGV-szerelvénnyel. Viszont mozdonyai közt találunk az interoperabilitást támogató mozdonyt. Referenciái közt szerepel az ASTRIDE névre hallgató mozdony, habár annak végsebessége 220 km/h. Ezt a sebességet még jó ideig nem tudná kihasználni, ezért elvérezhet a tenderen. Ellenben a PRIMA család mozdonyai esélyesebbek a nyerésre. Különösképpen az áruszállításra szakosodott EL 4200 B típus. 140 km/h-s sebessége alkalmassá teszi a tendereztetésre. Viszont ebben a platformban találunk még egy mozdonyt, ami személyszállításra specializálódott. Egy gond van vele, 200 km/h-s a végsebessége.

PRIMA EL 4200 B
(forrás: http://www.transport.alstom.com)

Végül marad a Stadler, aminek a honlapján egyetlen egy darab mozdonyt láttam, ami leginkább tolatásra képes. Ráadásul dízelmozdony. Kép róla:

Stadler mozdony
(forrás:
http://www.stadlerrail.com/default.asp?n=94&ms=6&h=1&id=157&s=2)

Jóslatom szerint nagy valószínűséggel a Bombardier vagy a Siemens lesz a befutó, bár nehogy a végén meglepődjünk, és a másik két cég egyike beújítson egy grandiózus tervvel. Várjuk nagy szeretettel a pályákon az új mozdonyokat...

Címkék: máv siemens mozdony tender bombardier stadler alstom

A bejegyzés trackback címe:

https://railadam.blog.hu/api/trackback/id/tr17247412

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.