Újabb ámokfutás

 2007.10.17. 01:45

Aki rafináltabb volt, már előbb is láthatta a ma megjelent hírt: 21 szárnyvonalat zárna be a MÁV. Tessék a lista:

2.

Almásfüzitő-Esztergom

38 km

22.

Körmend-Zalalövő

23 km

37.

Balatonkeresztúr-Somogyszob

57 km

42.

Mezőfalva-Paks

40 km

45.

Börgönd-Sárbogárd

30 km

47.

Godisa-Komló

19 km

64.

Pécs-Kölváros-Pécsvárad

21 km

65.

Villány-Mohács

24 km

78.

Balassagyarmat-Ipolytarnóc

41 km

87.

Szilvásvárad-Putnok

34 km

98.

Abaújszántó-Hidasnémeti

30 km

103.

Tiszafüred-Karcag

45 km

107.

Sáránd-Létavértes

20 km

114.

Kocsord-alsó-Csenger

25 km

117.

Tiszalök-Óhat-Pusztakócs

65 km

121.

Újszeged-Mezőhegyes

66 km

121.b.

Mezőhegyes-Battonya

18 km

125.

Mezőhegyes-Orosháza-Szarvas

77 km

126.

Kisszénás-Kondoros

6 km

127.

Vésztő-Körösnagyharsány

32 km

147.a.

Orosháza-Szentes

40 km

Összesen 751 km. 751 km vasút, melyen nem fog közlekedni többé vonat. Bocsánat! Szüneteltetik a személyszállítást. Elvégre precízebb így. Meg nem sértjük meg a GKM és Kóka doktor ízlésvilágát sem.

De nincs ez így rendben. Szerintem. Sok vonal esetében nem tudok nyilatkozni, mert vagy nem jártam rajta, vagy abszolúte nem ismerem. Azokról én itt nem is akarok írni. Majd megteszi helyettem más. Valaki, aki arra utazik, tapasztaltabb. Innen, Békés megyéből kívánok neki sok sikert!

Na de vannak vonalak, amik érintenek engem is. Legalábbis ismerem őket. Ezek pedig a 125., a 126. és a 147. számú vonalak. Utaztam is rajtuk, láttam is sok mindent.

Méghozzá olyan dolgokat, amik ellenérvei a bezárásoknak. Kezdjük hát...

A Mezőhegyes-Orosháza-Szarvas vonal szerves része a teljes 125. vonalnak, melynek másik végállomása Mezőtúr. Mezőtúr egy város Jász-Nagykun-Szolnok megyében, többek között saját főiskolai karral is büszkélkedhet. Nyáron sok fiatal tölti itt el idejét ilye-olyan fesztiválon. És ami fontos még: a IV. számú európai vasúti korridor, a 120. fővonal mentén fekszik. Jelenleg rekonstrukciós munkák zajlanak a térségben, mivel európai uniós támogatásból felújítják a teljes vonal pályáját, illetve a hozzá kapcsolódó infrastruktúrát.

A 125. vonal bezárása sokaknak lenne nagy érvágás. Akik ezen a vidéken élnek, a legolcsóbban(?) vonattal ezen a vonalon tudnak eljutni többek között Budapestre. Márpedig igen sok diák él arrafelé, akiknek Pesten van az iskolájuk. Igaz, Mezőtúrig egy élmény az út a Bz-vel, mert a pálya állapota nem igazán európai színvonalú, de mégis megéri. Mert a legolcsóbb és a lehetőségek közül a leggyorsabb. Igen, a leggyorsabb. Összehasonlításképpen: egy orosházi fiatal három megoldás közül választhat, ha vonattal akar feljutni Budapestre. Mivel közvetlen vonat nincs a fővárosig, ezért minimum egy átszállás szükséges. Ezt megteheti az illető Mezőtúron, Békéscsabán és Szegeden. Mezőtúr felé átlagosan 3,5 óra az út Pestig, Békéscsaba felé negyed órával több, míg Szeged felé - amióta az IC-k megállnak több településen, és vágányzári menetrend van érvényben a ceglédi felújítás miatt - közel 4 óra az út. Mezőtúr felé a jegy 1500 Ft, Békéscsaba felé 1610 Ft, míg Szeged felé 1720 Ft (plusz a pótjegy, ha IC-kocsiban akarok utazni). Világos, hogy legalább ebből a két okból a delikvens melyik útvonalat fogja választani, még ha a színvonal nem is kecsegtet sok jóval...

Magyarán szólva ezt a vonalat bezárni az egyik legnagyobb hiba lenne. Az egyik fő ere a térségnek ez a vasútvonal. Sok kistelepülésen fut keresztül, akiknek más megoldás nincs. Ha ide autóbuszos közlekedést akarnak bevezetni, akkor számolni kell azzal, hogy az úthálózat egyrészt nem lesz a viszonylathoz elég kiépített, másrészt a meglévő utak állapota sok helyen siralmas, és közel életveszélyes. A menetidő ezekkel a lassító tényezőkkel megnőne. Jelzem, a menetidő jelenleg csak Orosháza és Mezőtúr közt majdnem másfél óra. Ezt a vonalat bezárni nem szabad, nagyon sok embertől veszik el a szabad utazás esélyét.

A 126. számú vonal egy 6 km-es pályát foglal magába Kisszénás és Kondoros között. Erről a vonalról nem szeretnék hosszasan írni. A két település közt nincs más település, a menetidő 10 perc. Utas viszont alig. A pálya ramaty állapotban. Feleslegessé vált ez a vonal valóban.

A 147. vonal ismét egy súlyos kérdés. Orosházának itt másodszor sérülnek az érdekei. Orosháza és Szentes között egy az ország szempontjából stratégiai vonal húzódik. Egy kedves ismerősöm mesélt egyszer erről, hogy ez a vonal honvédelmi szempontból kiemelkedő jelentőségű volt. És lesz is. Akinek volt már szerencséje utazni ezen a viszonylaton, az tudni fogja, hogy mennyire borzalmas állapotban van a pálya. Van, ahol a megengedett sebesség 5-10 km óránként. El lehet képzelni, hogy nyáron a 40 °C-os melegben mekkora élmény lehet a klíma nélküli szerelvényben utazni az Alföldön. Borzalmas, én kipróbáltam. Soha többet. Ellenben van egy aprócska visszásság ennél a vonalnál...

Nevezetesen a következő. Orosházán már nagyon sok éve épül a várost elkerülő út, ami a 47. sz. főúthoz kapcsólodna. Fog is kapcsolódni, amint befejezik. Az elkerülő út építésénél számoltak azzal, hogy a szentesi vasútvonal az utat keresztezi a terveken, elvezetni viszont máshova nem lehet. Mivel elkerülő útról van szó, ezért gyorsnak kell lennie, alapkövetelmény. Emiatt döntöttek a tervezők amellett, hogy a keresztezést egy hídelem beépítésével oldják fel. Így is történt, a híd (vagy felüljáró, kinek hogy tetszik) már a helyén van. No de a két esemény közt történt még valami. Valamikor voltak tervek ezzel a vonallal kapcsolatban. Nevezetesen az, hogy villamosítani akarták, és egy teljes rekonstrukciót akartak végrehajtani rajta. A tervek mindig is tervek maradtak. Ellenben ezek miatt a tervek miatt át kellett tervezni az út egyik műtárgyát, a fentebb említett felüljárót. Az áttervezés költsége, és ezáltal az új terv kivitelezése a projektet egy milliárd (1.000.000.000) magyar forinttal drágították meg (ez kb. 100%-ig elfogadható hír, ugyanis belső forrás)...

Kérdem én ilyenkor, a nagy racionalizálások idején: Hol itt a racionalitás? A semmi miatt plusz egymilliárd forint többletköltség? Kinek a zsebébe folyt a pénz adott hányada? Gondolok itt egy kis szocialista stiklire, kis mutyira. Amolyan divatos mutyira. Rejtett és milliós nagyságrendű. Na de most nem ez a fő téma...

Visszatérve a szentesi vonalra. Ha valóban teljesült volna a rekonstrukció terve, akkor most nem lenne probléma azzal, hogy bezárják-e vagy sem. Mert amint lenne színvonal, és egy 40 km-t nem másfél óra alatt tenne meg a szerelvény, akkor valószínűleg többen ülnének fel a vonatra. Nagyon egyszerű formula érvényesül itt: tönkretenni a szárnyvonalakat, ellehetetleníteni úgymond, utána pedig be lehet zárni. Ezt nagyon jól megfogalmazta meg "decoati" a http://foldiek.blog.hu-n egy megjegyzésben:

"A régi nóta.
Most szüntetik meg az Ohat-Tiszalök vonalat is, gondolom azért, mert kihasználatlan. Ohatnál közvetlen csatlakozás volt a Debrecen-Füzesabony vonalra, Füzesabonynál meg a Miskolc-Budapestre. Az ÖSSZES középiskolás, főiskolás, egyetemista, máshol dolgozó emberke azon a kis nyüves vonaton ült, állt, stb., százszám. Tömeg volt.
Aztán egy szép napon szétcseszték a csatlakozást...
Ennyi.
Már csak azt a hírt várom, hogy mikor veszi meg a MÁV-ot vmi külföldi cég. Olcsón, mivel veszteséges, elavult és értéktelen."

Decoati megmondta a frankót, valóban ezek szerint máshol is így működik. Itt nemcsak szimpla racionalizálásról van szó. Tény, nálunk jobb sorsú országokban is voltak ilyen vonalbezárások. De aki figyeli az európai közlekedési trendeket, az EP-ben, a bizottságokban meghozott döntéseket, irányelveket, az láthatja: Európában a vasútnak hatalmas jövője van, mondhatni kitörési lehetősége van a sok évi passzív állapotból.

Egyet nem szabad elfelejteni. Majd ha bezárták az összes mellékvonalat, ami szerintük felesleges, mert gazdaságilag nem éri meg őket üzemeltetni, akkor el lehet gondolkodni azon, hogy a fővonalakon - amikre most majd irdatlan pénzeket fognak elkölteni - miért nem lesz utas (legalábbis nem annyi, mint most). Azt kellene felfogni, hogy egy fővonal utazóközönsége nem csak a vonal mentén elhelyezkedő telelpülésekből tevődik össze. Épp ellenkezőleg: az utaslétszám nagy hányadát teszik ki azok az emberek, akik a mellékvonalak mentén élnek. A mellékvonalaknak az egyik legfőbb funkciójuk a ráhordó funckió. Aki ezt figyelmen kívül hagyja, az vagy kretén vagy hazudik...

És egy valamit megint nem szabad elfelejteni. A nép véleményét. 751 km vasút az sok települést érint. Látom előre, hogy ebből nagy balhék lesznek, lobbizások kezdődnek. Bízom benne, hogy sok vonalat meg lehet majd menteni a közlekedési reformnak nevezett ámokfutástól.

HAJRÁ VIDÉK!

HAJRÁ VASÚT!

 

Címkék: máv vasút mellékvonal bezárás

A bejegyzés trackback címe:

https://railadam.blog.hu/api/trackback/id/tr40247455

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.