Hát ez a GKM. Elképesztő. Esküszöm, belezárom a szívembe. Nem viccelek, minden nap imába foglalom a minisztérium nevét. Sőt! Garamhegyi Ábel nevét és képét kiplakátolom a szobám falára.

Kérdezheti a kedves Olvasó, hogy miért. Na jó, elmondom. Szintén mai hír (ez most már országos), hogy a GKM meghátrált. Megmarad a 38 vasútvonalból minden. Mind a 38 vonalon megrendelik minimum februárig a személyszállítást. 12 vonal viszont továbbra is veszélyben van. A lista itt található: http://gkm.gov.hu/feladataink/kozlekedes/vasutikozl/vasut_szolg.html. Na meg a propaganda-szöveg is, de azzal már tele a padlás...

26 vonalon viszont minimum nyárig lesz MÁV-szolgáltatás. Humoros kérdés, hogy jó-e ez nekünk vagy sem - a színvonal miatt, de ezt most hagyjuk. Szóval ezeken a vonalakon láthatunk vonatokat. Bennem felmerült a hír olvasása közben, hogy mikor dobnak össze ezekre a vonalakra menetrendet. Ugyanis sajnos, amikor a minisztérium megrendelte a MÁV-tól a menetrendet, akkor az először bezárásra ítélt vonalakat már nem tartalmazta. Gyakorlatilag december 9-én menetrendváltás van. Két és fél hét van december 9-ig. Két és fél hét alatt ki fog tudni összedobni egy épkézláb menetrendet? Félek tőle, hogy körülbelül olyan jellegű menetrendet sikerül majd összedobni, amilyet igen nehéz tartani. A legfőbb probléma az, hogy a menetrend-szerkesztő emberkék (igen, ott fent) felveszik a nagy pénzeket, a mozdonyvezetőket meg gyönyörűen beskatulyázzák: ők lesznek a hibásak, mert nem tartják DIREKT a menetrendet. Sajnos ez megy a mai Magyarországon. Na és csodálkozunk, hogy veszteséges a MÁV? Ugyan már, kérem...

Visszatérve egy kis általános "panaszkodjunk a MÁV-ról" után, visszatérek eredeti témámhoz. 26 vonalat most azért hagynak meg, hogy vállalkozókat találjon a GKM az üzemeltetésre. Nem hülyeség, bárki is mondja ezt. Nagyon nem hülyeség. Már leírtam régebben, hogy miért. Emlékeztetőül: nyugatabbra több tíz évvel ezelőtt is bezártak kismillió szárnyvonalat, majd jöttek a magánbefektetők, és valamiért működik a rendszer a mai napig. Legékesebb példa Svájc, ahol a állami vasúton kívül még kismillió magánvasúttársaság van. Viszont baj van azzal, ahogyan a GKM elképzeli a térségi vasutak rendszerét.

Nem lehet azt mondani, hogy "Kedves Önkormányzatok! Mostantól legyetek kedvesek átvenni a vasutat, különben az állam nem fogja elindítani a vonatokat!". Ilyet egy felelős honatya nem mondhat. Egy ilyen rendszer kiépítéséhez valami olyasmire lenne szükség, mint a vasút fénykorában, a XIX. században. Állami támogatásokkal, kedvezményekkel. Viszont az állam reguláló szerepét is meg kell hagyni, ergo a szabályozást az állam alá tartozó Magyar Vasúti Hivatal gyakorolná, ő adná ki az engedélyeket, és határozna meg például tarifamaximumokat.

Jelenleg két modellt tudok elképzelni. Az első modell szerint az állam reguláló szerepét a Magyar Vasúti Hivatalon (továbbiakban: MVH) keresztül gyakorolná. A Magyar Vasúti Hivatal a MÁV-csoport vállalatainak (MÁV-Start, Cargo, stb.) adná ki az engedélyeket. Az érintett vonalakon pedig a magántársaság a MÁV-tól rendelné meg a szolgáltatást. Az MVH, szerepéből fakadóan, megállapítaná az árakat, a pályahasználati díjat, míg az állam, azon belül a GKM állapítaná meg a tarifákat. Mindezt úgy, hogy belevette az állami támogatások, kedvezmények, ösztönzők mértékét. És ami a legfontosabb: nem szabad azt hagyni, hogy térségeket egyenrangúan kezeljenek, ergo egy Orosháza-Szentes vonalon ne fizessen annyit az utas, mint pl. a Szilvásvárad-Putnok vonalon. Gondolom, nem kell részleteznem, hogy miért. Röviden összefoglalva az első modell gyakorlatilag a bérlést helyezi előnybe.

A második modell gyakorlatilag egy szintre emeli a magántársaságokat a MÁV-val. Lényegében a magántársaságok igényelhetnék az engedélyeket az MVH-tól, az MVH szabályozná a társaságok működését (mármint ami a jogi szabályozást illeti), az MVH adná ki a szabvány-minősítést.

Úgy gondolom, hogy a két modellt elválasztani egymástól nem lehet. Úgy látom, hogyha a GKM tényleg meg akarja csinálni ezt a rendszert, akkor előbb azzal kell kezdeni, hogy megtámogatja azokat az önkormányzatokat (pártállástól függetlenül!!!!), amelyek hajlamosak arra, hogy üzemeltessék a vasutat. Második lépés (több éves üzemeltetés után) az, hogy az önkormányzatok az üzemeltetést normális pályázati elbírálás során átadná az üzemeltetési jogot a pályázaton nyertes vállalatnak. Ekkor lép be az első modell a képbe: mivel a legelején is az önkormányzatok a MÁV-tól rendelték meg a személyszállítást, a társaságok az átvétel esetén csakis a MÁV-tól rendelhetnek meg szolgáltatást, bizonyos bérleti díj fizetése ellenében. Miközben ebben a formában üzemelne a vasút, a társaság felkészülhet arra, hogy teljesen átveheti a vonalat, a pályát, a fenntartást, a 100%-os üzemeltetést, ergo beruházásokba kell fognia, hogy sikeres lehessen. Miután kellőképpen felkészült lett a társaság, átveheti a MÁV-tól, az államtól a vasutat (igen, még akár a pályát is!), és sajátjaként üzemeltetheti.

A legeslegfontosabb ebben a rendszerben: nem lehet beindítani úgy, hogy az állam ne támogatná meg a fenntartásra hajlandó önkormányzatokat, később társaságokat. Még egy fontos dolog: a pályázatoknak valódi versenyen kell részt venniük majd, nem jöhet szóba korrupció (sarkalatos pont, tudom, amolyan magyar sajátosság...), és az állami regulációnak (az MVH-n keresztül ugye) érvényesülnie kell. Ezek az alapfeltételek, hogy a rendszer valóban működőképes legyen.

Ha valóban ezt akarják ott fent, legyen. De ne fejetlenül. Egy ilyen rendszer kiépítéséhez több tíz évre van szükség. Érdemes lenne elgondolkodni ezen...

Úgyhogy kedves GKM, ha valóban vasúti reformot akarnak csinálni, javaslom, ne így csinálják, ahogy mostanság Önök kigondolták. A köz érdekében...

Címkék: máv vasút gkm mellékvonal bezárás

A bejegyzés trackback címe:

https://railadam.blog.hu/api/trackback/id/tr28247481

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.