Jó lesz az ütemes? - Part 1.

 2007.12.01. 03:01

Elkészült hát. Ahogy ígértem pár nappal ezelőtt, elkészítettem egy kisebb elemzést a 2008-as menetrendről. Orosháziként három fő területre tértem ki. Ez három csatlakozást jelent. Sorrendben:
- Orosháza – Mezőtúr – Szolnok – Budapest (125. és 120. számú vonal)
- Orosháza – Békéscsaba – Szolnok – Budapest (135. és 120. számú vonal)
- Orosháza – Szeged – Kecskemét – Budapest (135. és 140. számú vonal)

Tudni kell, hogy ez a három lehetőség adott ahhoz, hogy egy orosházi ember (legyen alanyunk egy Budapesten tanuló egyetemi hallgató) feljusson a fővárosba. Egyben három árkategóriát is jelent a három lehetőség. Az első 1500 Ft, a második 1610 Ft, a harmadik pedig 1720 Ft (az árak 50%-os kedvezménnyel és IC-szolgáltatás igénybevétele nélkül értendők).

Tudni kell még az alábbi adatokat: az mezőtúri megoldás 204 km, a békéscsabai átszállással történő utazás 231 km, és a szegedi kapcsolat pedig 253 km utazást jelent. Ebből következnek az alábbi számok:
- a mezőtúri átszállássa való u
tazás kilométerköltsége korrekció nélkül 7,35 Ft, korrekcióval (az átszállás okozta kilométer-különbség adja) 8,25 Ft
- a békéscsabai átszállás korrekció nélküli kilométer-költsége 6,97 Ft, korrigálva pedig 7,33 Ft
- a szegedi megoldás normál kilométer-költsége 6,8 Ft, míg korrekcióval ez az összeg 7,88 Ft.

Ezek a számok természetesen következnek a tarifapolitikából (minél hosszabb táv, annál alacsonyabb egységköltség), illetve a szolgáltatás minőségének költségeiből.

De térjünk rá arra, amire vállalkoztam. Minden évben elvégzem ezt a kis elemzést. Gyakorlatilag egy összehasonlításról van szó: az előző évi menetrendet hasonlítom össze az újjal. A fő szempontok: menetidő, átszállással töltött idő, szolgáltatás minősége. Minden alternatívánál egy táblázat mutatja az átszállási kapcsolatokat a vonatok adataival. A megjegyzés rovatokban a vonatok neve, típusa (személy, gyors, IP, IC) szerepelhet. A három feljutási alternatívát három külön postban szeretném jellemezni.

Fontos! A táblázatokat sajnos nem tudom ide beilleszteni a postba. Amint lesz rá módom, felrakom őket valahova, hogy teljes legyen a kép. Addig maradnak csak a száraz tények, és egy kis véleményformálás.

Térjünk is rá a lényegre.
Az első és egyben legfontosabb meállapításom a következő: az ütemes menetrend kiterjesztése ennél a viszonylatnál nem biztos, hogy a legjobb megoldás. Legalábbis ebben a formában. Nem lehet véletlen ugye ez sem. Kapkodás eredménye az egész.

Ismeretes, hogy két hete még a mezőtúri vonalat be akarták zárni, majd a szakszervezetek nyomásának engedve, meghátrált az illetékes minisztérium. Két hét maradt arra, hogy összedobják a 125. számú vasútvonal menetrendjét. Mindemellett fontos kiemelni személyes tapasztalataimat is.

Sokszor beszélgettem jegyvizsgálókkal. Mindannyiszor megkérdeztem, hogy mi a pontatlanság oka (az órám a MÁV órájához van igazítva). Mindannyiszor azt a választ kaptam, hogy ott fent, akik szerkesztik a menetrendeket (és felmarkolják a nagy pénzeket), fogalmuk sincs arról, hogy mi is van a Dél-Alföldön. Megértem. Az utas kit fog anyázni, ha késik a vonat? A mozdonyvezetőt. Óriási hiba. Nem Ő a hibás, hanem, aki olyan menetrendet szerkeszt, ami gyakorlatban teljesíthetetlen. Félek, hogy az ütemes menetrend bevezetésével (ami egyébként egy igen jó dolog!) még inkább anyázni fogják az utasok a mozdonyvezetőt. Kérem, ne tegyék…

Visszatérve a fontosabb változásokra a viszonylaton. Még egyszer és utoljára írom le: bevezették az ütemes menetrendet. Itt ez azt jelenti, hogy Orosházáról Mezőtúrra kétóránként, minden óra 58. percében indul vonat (kivéve egyet: a 8:58-kor induló vonat után csak 12:58-kor indul vonat). Visszafele, Mezőtúrról Orosháza felé minden második óra 44. percében indul vonat (minden második óra 18. percében érkezik). Maga az ütem Mezőtúrról 8:44-től indul be, előtte két vonat közlekedik, 4:51-kor és 6:55-kor.

Mivel a Budapest-Szolnok-Békéscsaba(-Lökösháza) vonal is ütemes lett, az átszállásokat is megkönnyíti. Legalábbis a fejekben. Mivel könnyű megjegyezni, hogy mikor van menetrend szerint(!) a vonat Mezőtúron. A hivatalos menetrend szerint Békéscsaba felől minden óra 27. percében érkezik meg ide a vonat (a nemzetközi vonatok eltérő menetrendben is közlekedhetnek, pl.: Traianus IC). Budapest felől pedig minden óra 35. percében érkezik meg a vonat (itt is van kivétel).

A szolgáltatás minőségére rátérve. Fontos, hogy ezzel az átszállási kapcsolattal nem javul az Orosháza és Mezőtúr között a szolgáltatás minősége. Ugyanúgy Bz-k („kispiros”) fognak közlekedni, ugyanúgy dögmeleg lesz rajtuk. Mezőtúrtól Budapestig megszűnt az InterCity-kapcsolat, végig gyorsvonattal utazhatunk (kivéve, ha valaki direkt megvárj az InterCity-vonatot). Újdonság és egyben örömteli hír, hogy több nemzetközi gyorsvonat közlekedik Aradtól Budapestig. Budapesttől Mezőtúrig viszont valamelyest emelkedik a színvonal, ugyanis a Maros nemzetközi gyorsvonat InterCity-ként fog közlekedni a főváros és Marosvásárhely között. Emellett, átszállási kapcsolat van most már a Budapestről közlekedő Traianus InterCity-vel is. Emellett pluszban négy sima gyorsvonat és egy Aradig közlekedő nemzetközi gyors szállítja a Mezőtúrnál átszállni vágyó utasokat.

De ne feledjük: a szolgáltatás minőségébe beletartozik többek között a vonatok menetideje, tisztasága is. A békéscsabai gyorsvonatokat ismerve igencsak csorbát szenved a minőség. Plusz ehhez jön még az, hogy jelenleg pályarekonstrukció folyik a fővonalon, ami késéseket eredményez.

Összességében az mondható, hogy nagyon sokat nem fog javulni a szolgáltatás minősége, ami nem jó előjel.

Mindenesetre egy valaminek örülhetünk: könnyebben meg tudjuk jegyezni az indulási, érkezési és átszállási időpontokat. Kérdés az, hogy ezért(!) az ütemes menetrendért felszállnak-e majd többen a vonatokra, vagy netán kedvezőbb eljutás választanak, netán más közlekedési formában (busz, autó), mivel olcsóbb lehet, és időben rövidebb is. Én bízom benne, hogy ez a menetrend jó lesz. Hogy ITT, az Orosháza-Mezőtúr vasútvonalon jól fog működni…

Címkék: vasút 2008 orosháza mezőtúr ütemes menetrend mellékvonal

A bejegyzés trackback címe:

https://railadam.blog.hu/api/trackback/id/tr46248514

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.