Nem gondoltam volna, hogy kedvenc tömegközlekedési cégem, a BÉKÁVÉ ZÉERTÉ ennyire ostoba. És ennyire pofátlan.

Napirenden van a budapesti tömegközlekedés leépítése, khm, racionalizálása (csak azok kedvéért, akik szerint tényleg az). Ki ne tudná, hogy milyen veszteségekkel dolgozik a BKV éves szinten. Deficites cég, nem kicsit, nagyon. 9-es busz, 86-os busz, 6-os busz. És még sorolhatnám…

A BKV honlapján több érdekes dolgot is találhatunk ezzel kapcsolatban. Először is egy tanulmányt(?), amiben levezetik vázlatosan, hogy miről szól ez az egész. BKV-reform, ugye. Egy valami pozitívum van viszont ebben a dolgozatban: a kötött pályás közlekedés előnyben részesítése. Marha jól hangzik, tényleg. Viszont javarészt nem arról van szó, hogy ezeket a kötött pályás fejlesztéseket hogyan gondolja véghez vinni a vállalat, hanem leírja, hogy ezek kellenek és kész (köztük a 4-es metró is – ugyan…).

Úgy gondolom, ha egy ilyen mérvű közlekedési akármit (nem tudok ide, mit írni… - talán fejlesztés, leépítés, mi ez?) akarnak megcsinálni, ahhoz nem csak egy pár slide-ból álló prezentáció szükséges , hanem egy minimum száz oldalas tanulmány (nevezzük hatástanulmánynak?). Amiben részletesen fel van vázolva az, hogy konkrétan milyen lépéseket terveznek rövid-, közép- és hosszú távon, milyen költség- és ráfordításvonzatai vannak a tervezett intézkedéseknek, és a várható hatások várhatók. Talán ezt nevezhetnénk költség-haszon elemzésnek is? Igen, a BKV ilyet még szerintem magától nem készített soha. Ha igen, akkor meg elkúrta elszúrta.

A legnevetségesebb érv a járatritkításokra az, hogy a kihasználatlan buszjáratok megszüntetésével csökken majd a károsanyag-kibocsátás. Ez igaz is. Tényleg, senki sem tagadja. De az nem jut eszébe egy-két okosnak ott fent, hogyha nincs se busz, se villamos, se metró, se troli, se semmi, akkor egy valami marad: az autó? Nem fogom ezt bizonygatni, megtették már helyettem sok helyen (ez rímelt).

Találhatunk még valamit az érintett vállalat honlapján: egy videót. 12 perc töménytelen ökörség. Amolyan „hogyan vágjuk át Magukat, kedves Utasaink?” című versenyre beérkezett pályázatok közül a nyerő. A videó elérhető egyébként itt.

Az első, ami pillanat alatt felbosszant: igazi szocialista maradványvállalatként működő BKV csinált egy igazi szocialista hangzatú videót, elég csak meghallgatni a videó alatt futó kis muzsikát. Borzasztó. De ne térjünk el a lényegtől, a videó tartalmáról. Bemutat pár járatot (137-es busz, 21-es, 90-es busz, 37-es villamos, 1-es metró). Itt le van írva minden járathoz, hogy mi a probléma az adott járat videóban megjelentetett szerepével.

Mindenesetre nevetséges az, amikor azzal érvel a filmben szövegelő hölgy, hogy az autóbuszok is meglepő módon benzinnel járnak. Ki a fene gondolta volna, ugye. Hülye magyar nem tud semmit a világról, ebben élünk, hogy folyamatosan hülyének néznek minket. Ez zárójeles megjegyzés volt, csak lemaradt a zárójel. Szóval. Rendben van, benzinnel mennek. De ha ezzel érvel valaki, és kötött pályát akar, és egy lejárató kampányfilmben összeveti a buszokat a villamosokkal, az szabályszerűen kretén. Ha kötött pályát akar a cég, buszokat meg kevésbé, akkor minek rak bele a videóba villamost és metrót? Bolond emberek…

Másik kedvenc a videóból (tényleg hatalmas): 4:26-kor nézik meg a földalatti utaslétszámát. 4:26-kor a remizből mászik ki szerencsétlen gép. Azért én bátor leszek, és megkérdem: a remizben vannak utasok? Mert szerintem nem. Apró információ: az üzemkezdet a földalatti vonalán 4 óra 30 perc. Ennyi…

A BKV ismét megmutatta igazi arcát. Igazi szocialista csökevény, abszolúte nem a piaci viszonyoknak megfelelően működő, gazdaságtalan, hatékonytalan, rozsdás gépezet. Egy nulla. Valaki a BKV-Figyelő blogon írt egy levelet a vállalatnak, amiben kifejtette, hogyan és mit kellene csinálni. Olvassa el itt.

Bízom benne, hogy nem fog bekövetkezni az a fajta járatritkítás, amit ezek akarnak. Mindenesetre elindult a társadalmi vita: Budapest közlekedéséért felelős emberek összeültek beszélni ezekről az intézkedésekről. Nesze Neked, társadalmi vita… Köszi!

Címkék: bkv videó járatritkítás

A bejegyzés trackback címe:

https://railadam.blog.hu/api/trackback/id/tr91253275

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sárkánykisasszony 2007.12.05. 19:17:46

A hozzá nem értőket kéne ritkítani az íróasztalok mögött! A kisföldalattis rész tényleg szánalmas. Ez kb olyan, mint amikor a vasúti szárnyvonalak bezárása kapcsán forgattak... délelőtt 11-kor. Persze, hogy üres az összes kocsi! De miért nem reggel 5-kor, 6-kor, 7-kor meg este forgatnak, amikor az iskolások, a munkavállalók utaznak? Ugyanez a kisföldalattin: a Vörösmarty tér csak alibi végállomás, a tömeg a Deák térnél kezdődik. És a túristák sem kelnek fel 4.30 előtt :D
És mi az a \\\"társadalmi egyeztetés\\\"? Okos emberek, akik autóval járnak, leülnek egy asztalhoz és falatoznak, majd az előre megírt szerződéseket aláírják? Pfff...

midrovertalt 2007.12.05. 19:38:21

Ez már csak így megy Sárkányka... :S