Vasúttörténelem az Alföldön

 2007.12.10. 03:23

Az éj leple alatt eszembe jutott egy tegnapi élményem. Az orosházi vasútállomás falán megjelent az állomás története dióhéjban. Persze, régi képeket nem tudtak elővarázsolni, csak újakat, de meglepett. Megtetszett az ötlet...

1996-ban adták át az új felvételi épületet (gyk.: állomás). Abban az évben volt 125 éves a Szeged-Orosháza-Békéscsaba vasútvonal (tágabb értelemben az Alföl-Fiumei vasútvonal).

Az egész 1867. november 13-án kezdődött. Azon a napon írták alá a szerződést az alföld-fiumei vasútvonal megépítéséről. Erről törvény is készült, mely 1868-ben lépett hatályba (VIII. törvénycikk).

1869. november 11-én készült el a Szegedet Zomborral összekötő szakasz, majd kvázi fél év múlva (1870. június 16.) adták át a forgalomnak a Csaba (ma Békéscsaba) és Hódmezővásárhely közötti vasutat, melynek hossza 64 km.

1870. november 16-án történt meg a nagy összekötés. Ekkor jött létre az a vasútvonal, amit ma menetrendekben 135-ös számmal jegyeznek: Szeged-Orosháza-Békéscsaba.

Orosháziaknak érdekesség lehet, hogy a vasútépítés előkészítésében részt vett Eötvös József is. Részben a Békés megyei Vasútépítési Bizottságban vállalt munkájának köszönhető, hogy ma tudunk utazni ezen a vonalon.

Vasúti mérnököknek lehet nem újdonság, de érdekes megemlíteni, hogy az Alföld-Fiumei Vasúttársaság volt az első, amely a sínek alatt található, ún. talpfák anyagának a bükköt, majd a fenyőt választotta. 1870-től egyre több országos vasút és HÉV alkalmazta ezeket a talpfákat.

Visszatérve az alföld-fiumei vonalra. Teljes hosszában 1871. szeptember 14-én adták át a forgalomnak. Nagyváradtól Fiuméig. Főbb állomások: Nagyvárad - Kötegyán - Gyula - Békéscsaba - Orosháza - Hódmezővásárhely - Szeged - Szabadka - Fiume.

Trianon viszont három részre szakította ezt a hajdanán kitűnő gazdaságot teremtő vasútvonalat. Nagyvárad - Kötegyán, Kötegyán - Szeged(-Röszke), Röszke - Fiume.

Ráadásul a magyar vasút is remek döntést hozott: ma már nem jelent egy viszonylatot Szeged és Kötegyán. Van egy Szeged-Békéscsaba vasútvonal, és ey Békéscsaba-Gyula-Kötegyán vasútvonal.

A 2007-es menetrendben felcsillant a szem. Olyat láthatott, amit azelőtt talán csak Trianon előtt. Szegedről közvetlen járat volt naponta Szalontára és Nagyváradra. Gondoltunk merészet, ismét beindulhat a hajdanán szebb kort megélt Alföld-Fiumei Vasút. Tökéletesen működött, igazi dízelvontatás robogott az egykori gőzösök keréknyomain.

Idén viszont ismét elérte a végzet a vonalat. Megszűnt a Szegedtől közvetlenül Nagyváradig tartó vonat. Holott mostmár Románia EU-tag, erősödik a határforgalom. Óriási hibának titulálom ezt a lépést. Hátha talán jól alakulnak kormányközi tárgyalások, és 2009-től ismét roboghat az alföldi expressz...

Végezetül néhány kép álljon itt a múltból és a jelenből:


Nagyváradi vasútállomás (forrás: Wikipedia)


Kötegyán vasútállomása napjainkban

Gyula felvételi épülete egy régi képeslapon...

...és Gyula ma

Békéscsaba akkor...

...és most

Amikor még pöfögött a vonat Orosházán...


Viszont ma már megújult küllemben csattog-zörög minden az állomáson Orosházán

Hódmezővásárhely állomása eközben csak pusztul

Szeged fénykorában...

...majd a felújítás előtt néhány éve...

...és ismét régi pompájában

Szabadka még az előző rendszerben (ld.: vörös csillag)

A képek nagy része a http://www.vasutallomasok.hu honlapról érkezett ide.

Sajnos Fiume felvételi épületéről nem sikerült képet találnom. Ha valaki meg tud szánni egy darabbal, szívesen veszem.

11 évvel ezelőtt, 1996-ban lett a vonal 125 éves. Erre mindegyik állomás szívből emlékezett meg, legtöbbjük táblaavatással. Álljon itt egy kép a békéscsabai vasútállomáson lévő emléktábláról:

Nagyvonalakban ennyit az Alföld-Fiumei Vasútról. Bízom benne, hogy lesz még valamikor a jövőben olyan szép időszaka a magyar vasútnak, mint volt anno, az érintett vasútvonal kiépítésének idején. Félek, ha lesz is ilyen, nem fogom megélni...

Címkék: máv alföld erdély szeged vasút békéscsaba orosháza nagyvárad rijeka fiume

A bejegyzés trackback címe:

https://railadam.blog.hu/api/trackback/id/tr25258668

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.