Papíron ütemes...

 2007.12.13. 22:07

Már lassan egy hete bevezetésre került a Dél-Alföld számos vonalán az új, ütemes menetrend. Fontos előzmények: eddig a 135-ösön (Szeged-Orosháza-Békéscsaba) nem volt ütemes, totál rendszertelenül indultak a vonatok. A tavalyi menetrendben viszont a Szeged-Budapest vonal már ütemes volt. A Békéscsaba-Budapest vasút viszont kezdett ütemessé válni, de nem volt teljes.

December 9-től viszont mindhárom érintett vonal ütemes lett. Viszont a pályák ugyanolyanok maradtak. Hogy miért fontos ez? Lássuk...

Egy vasúti pályára be lehet vezetni akármilyen menetrendet, bármekkora menetidővel. A titka az egésznek, hogy jó tájékozottak vagyunk az adott vonal pályájának állapotáról. Ja, és tudunk számolni is.

Mindenesetre van a Szeged-Békéscsaba mint vizsgálati tárgy. Nem a legjobb a pálya állapota. Viszont fontos vonal a hálózatban (Alföld-Fiumei vasút, ugye...). Fontos, de rossz pálya. A kettő együtt nem biztos, hogy jó. Miért?

Hát mert sokkal több fejtörést okoz az embernek, hogy menetrendet készítsen rá. Igen, egy menetrendbe bele kell venni pl. a lassújeleket, az utazóközönség nagyságát, a járműveket és még sok egyéb mást.

Na valami hasonló dolgokat felejthetett el az, aki megszerkesztette a menetrendet. Az első tapasztalatok az érintett vonalon (135. sz.) azt mutatják, hogy valami el lett szúrva. Frankó dolog, hogy az Elvira és a Hivatalos Menetrendkönyv szerint is adott időközönként járnak vonatok. De az már kevésbé frankó, hogyha ez a valóságban nem igaz.

Tulajdonképpen ami jellemzi az egészet, hogy a vonat pontosan elindul Orosházáról, de Hódmezővásárhelyen meg vesztegel, mert be kell várni a szembejövő vonatot (egypályás vonal lévén), be kell várni a makói, a szentesi csatlakozást is. Ezek miatt pillanatok alatt felborulhat az egész környék menetrendje. Persze, nem hatalmas időkre, de 10 perces késéseket be lehet kalkulálni az utazásokba MINIMUM.

A hódmezővásárhelyi vesztegelés után sajnos a vonat nem mehet gyorsabban, hogy tartani tudja a menetrendben előírt menetidőt. Képzeljük csak el, ha átlépi a lassújel-korlátozást egy vonat. Gyönyörű baleset. Csak ne az algyői Tisza-hídon...

Tulajdonképpen hogy mi is itt most a lényeg? Elmondom. Azokat a fantasztikus szakembereket(?),akik ott fent(!) menetrendeket szerkesztenek, inkább rúgják ki. Ugyanis amikor a vonat késik, az esetek nagyobb százalékában nem a mozdonyvezető, a forgalmista, vagy más felelős, hanem az, aki a menetrendet kiadja a kezéből. Sőt! Az is hibás, aki ezt elfogadja, és kijelenti: Most már nagyon jó menetrendünk lesz, mert ütemesnek hívják.

A 135-ösön lehet ütemes. Nagyon örülne neki mindenki. De ez nem ütemes menetrend, ez ugyanaz a késésekkel teli, tarthatatlan menetrend. A menetrendek szerkesztőinek főnöke helyében keményen fellépnék...




Címkék: máv vonat késés vasút ütemes menetrend

A bejegyzés trackback címe:

https://railadam.blog.hu/api/trackback/id/tr43263235

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sziki 2007.12.15. 21:59:10

Ha tudtak új menetrendet csinálni akkor nyilván a pályát is fel fogják újítani hogy tartható legyen a menetrend, nemde?????? Naiv lennék?

midrovertalt 2007.12.15. 22:01:18

Picit vagy naív Dancikám, csak egy picit...
135-ösnek kellene villamosítás, bizonyos szakaszokon második vágány építése...
Szerinted ebből mi lesz, pontosabban mikor lesz valami? Ugyan... :S