Először is: nyugodjunk meg. Attól, ha mond valamit Orbán Viktor, nem dől össze a világ. Mert ha mondunk valamit, az még önmagában nem gond, csak ha megteszünk valamit, akkor válhat problémává. De hogy van-e egyáltalán probléma? Fene se tudja. Mindenesetre kijött valamiféle "beszéd"-nek semmiképpen sem nevezhető valami egy zárt beszélgetésről, amiről Isten tudja, hogy igaz-e vagy sem. Nekem már ott hibádzik a dolog, amikor meghallottam Kéri László politológus nevét...

A Hírszerző szerint Orbán Viktor azt mondta, hogy ha kormányra kerülnek (ami legkésőbb 2010-ben lesz), akkor egyrészt befagyasztanák a nyugdíjakat és leállítanák a nagyobb állami beruházásokat. Hangsúlyosan: a HÍRSZERZŐ SZERINT. Aztán jön a Fidesz reakciója: nem a nyugdíjakat, hanem annak reálértékének befagyasztásáról van szó, illetve nem leállítanák a beruházásokat (mármint nem mindet), hanem felülvizsgálnák azt, hogy a manóba ilyen drága egy-két beruházás, és ahol visszaélés történt(/-ik), azt leállítanák. Jó lenne-e ez nekünk?

A nyugdíjak reálértékének befagyasztása, bocsánat, IGEN. Kicsit nekik is legyen már valamikor rosszabb, mint az átlag. Nem nyugdíjas-ellenes vagyok (hisz csak vannak nagyszüleim), de ezzel a rendszerrel valamit kezdeni kell. Javaslatom nem lesz, nem vagyok a témában kompetens. A nagyberuházások témakör jobban izgatja a fantáziámat...

A legnagyobb kedvenc: 4-es metró. Aminek mostani ára - jelenértéken - 500 milliárd felett van. Csak összevtésképpen: a Budapest-Lökösháza vasúti fővonal felújítására 112 milliárd forintot költünk. Az a rohadt metró (csak a Keletiig, tehát nem teljes hosszában) nincs 8 kilométer se (mivel 7,3 km), és több, mint 500 milliárd forint. Az említett vasútvonal pedig több, mint 200 km hosszú, és majdhogynem ötödannyiba kerül. Jó, tudom, elsőre megkaphatnám a vádat, hogy csúsztatok, mert köszönőviszonyban sincs egymásal a két technika. De ahogy a vasútnál is vannak speciális technikai költségek (pl. felsővezetékek, állomások, váltók, stb.), úgy a mterónál is (pl. alagút, állomások, stb.).
Igazából a 4-es metrót el sem kellett volna kezdeni, de ezt már annyian megírták, meg én is legalább huszonötször, hogy ha huszonhatodjára leírom, sem fog változni semmi. Mert ez egy ilyen ország. Nálunk lassan hungarikummá válhat az, hogy mindegy, mennyi, csak legyen. Elég hülye egy felfogás, talán a szocializmusban ment ez, bár akkor sem működött, csak nem tudtunk róla.

De ne térjünk el a dolog lényegétől. Kérem, mivan akkor, ha leáll egy kis időre a 4-es metró építése? Lesz még egy-két lyuk a fővárosban. Most is van, lesz is még egy ideig. Ellenben felvetődik a kérdés: mikor fogadható el, hogy maradjon pár lyuk még kb. egy évig a fővárosban? Megmondom: akkor, ha azt az időszakot arra használják fel, hogy például megoldják azt, hogy a Kelenföldi végállomásból átjáró állomást csinálnak, és kivezetik nagyvasútra a vonalat, és elővárosi vonalként működne. Sőt! Ha végigcsinálják a két szakaszt, akkor a Hungária körúti megállónál valahogy összekötik a vonalat Zugló-megállóhellyel. Ha másért nem is, emiatt megérné leállítani kicsit azt a tetves 4-es metrót, aminek hallatán Demszky "bicikliveljárok" Gábornak orgazmusa lesz.

És visszatérve a politikához... Ha feltesszük, hogy Orbán Viktor azt mondja: felül kell vizsgálni a nagy beruházások finanszírozását, az baj? Vagy menjen minden így, ahogy, mocsok drágán? Ok, részben PPP-projektekről van szó (amelyek sajnos soha a büdös életbe nem lesznek olcsóak), részben pedig EU-s forrásól épülgetnek a dolgok. Lehet ezzel együtt élni (kell is), de ha valamiféle pénztömeg nem kellő mértékű hatékonysággal van felhasználva, azt igenis felül kell vizsgálni, hogy van-e adott helyzetre jobb megoldás. Még ha kis időre le is kell valaminek állnia. Azt kell eldönteni:
Megépítünk valamit nagyon sok pénzért, vagy leállítok egy építkezést kis időre  hogy olcsóbban épüljön fel, de ugyanolyan minőségben, esetleg jobban?
Amennyiben a második verziót választjuk, azt mondom, jobban járunk. Mert bizony lenne mit felülvizsgálni, van egy olyan gyanúm. Mert hát ne mondja nekem senki se, hogy ebben a kormányban nincs korrupció egy szál se, mert akkor azt kell javasolnom, hogy figyeljen oda jobban, aztán még a végén én leszek az okoskodó...

De le kell szögezni. Ezt az egészet szigorúan akkor lehet így értelmezni, ha Orbán Viktor valóban így gondolkodik. Akkor lehet ezt az ötletét támogatni. Olyat viszont nem lehet, hogy leállítom, és ottmarad föld, gép, munkás meg a Toi-Toi. Mert akkor viszont bejön a képbe a "kisfejsze-effektus".

És még valami. Az autópályákra kellene majd keményen odafigyelni. Sőt! megkockáztatom, az eddigi ún. autópálya-törvényben rögzített beruházások közül valamit el sem indítani. És itt jön be az érvelésem, mielőtt mindenki megkövezne, hogy a fenti beruházásokból felszabaduló forrásokat meg szépen át kell csoportosítani vasútfejlesztésre. Ott hála Istennek nem igazán van tere a magántőkének, hanem inkább az EU-s pénzeknek. Viszont ha Orbán Viktor, vagy akárki le mer állítani egy vasútfejlesztést, az ellen tüntetést fogok szervezni. Bőven elég, hogy most lassan aktuális lesz pár mellékvonal leállítása...



Végezetül: nekem gyanús, hogy Kéri László foglalkozásán történt meg mindez. Ne feledje el senki nagy Orbán-fóbiájában, hogy Kéri László a baloldali értelmiség holdudvarának aktív eleme. Nem lepődnék meg azon, ha direkt dologról lenne szó a bizony Orbán-féle "őszödi beszéd"-ben (ami továbbra sem beszéd). Tehát hogy előre ki volt ez tervelve...

És a margóra: valóban nem illik politikai ellenfelünkre csúnyát mondani, de úgy gondolom, hogy amilyen az adjon Isten, olyan a fogajd Isten. És amit Orbán Viktor mondott, miszerint Gyurcsány Ferenc egy hülye idióta, valljuk be, köszönőviszonyban sincs azzal a kijelentéshalmazzal, amivel Gyurcsány Ferenc illette az ellenzék fejét több éven át. Ergo ennyi még bőven belefér. Magánbeszélgetés során meg pláne. Csak hát kezdünk ismét olyan világot élni, hogy besúgót játszunk...

A végső kérdés: hogy kiknek fog fájni? Azoknak biztosan, akik az elmúlt 6 évben elherdáltak egy rakat pénzt. Amennyiben Orbánék hatalomra kerülnek, első dolguk kell legyen, hogy elkapják azokat a gazembereket, akik elvertek súlyos milliárdokat, és bekerülnek egy kellemesen hűvös helyiségbe, melyet rácsok és nagyon vastag fal fog elválasztani a külvilágtól...

Címkék: politika fidesz gyurcsány ferenc orbán viktor 4 es metró elkúrtad

A bejegyzés trackback címe:

https://railadam.blog.hu/api/trackback/id/tr7493871

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

N.Hajni · http://reparetekmogyorohu.blog.hu 2008.05.29. 21:51:58

Szerinted más lenne a helyzet,ha Orbánék lennének a fejesek?
Én már ebben sem bízom.Teljes frissítés kellene már a parlamentbe,ambíciózus emberekkel,nem pedig ezekkel a belefásult emberekkel folytatni.

midrovertalt 2008.05.29. 22:35:48

Mekkát nem várok, ismerve a gazdasági helyzetet. De azért Hirosimát sem vizionálok. :)

A frissítéssel egyetértek, de sajnos a politikai rekrutáció igen gyenge lábakon áll. Ambíció? Manapság a mindennapi megélhetésen túl alig akad másfajta ambíció. Sajnos. :(

bronstein · http://bronstein.freeblog.hu/ 2008.05.29. 23:00:56

Ki kell söpörni az egész bandát a parlementből.