Adjunk nevet a magyar TGV-nek!

 2008.10.19. 22:42

Számomra elég friss hír az, hogy a szegedi, magyar-román közös kormányülésen szóba kerül majd a Budapest-Bukarest-Constanca nagysebességű vasút. Először csak néztem, mint Rozi a moziban, aztán elgondolkodtam.

Történetesen azért, mert a mai napon fejeztem be egy prezentációt, aminek a témája a Párizs-Brüsszel-Amszterdam nagysebességű vasútvonal, de inkább a Thalys. A Thalys nem más, mint a francia, német, holland és belga vasutak által működtetett vasúttársaság, amely nagysebességű szerelvényeket közlekedtet igen magas színvonalon. Egy kiváló példa arra, hogyan tud együttműködni európai régiós szinten négy vasúttársaság, közvetve négy ország. Olyannyira, hogy a legjobb mód eljutni Párizstól Brüsszelig, Thalys-vonatra szállni. Repülőjárat nincs, az AirFrance megszüntette anno.


Mintha a Keletiben lenne...

És ma meg az arcomba vágják ezt a hírt, legyen nagysebességű vasút Bécstől Budapesten, Bukaresten át fekete-tengeri kikötőig, Constancáig. Mekkora ötlet. És arra vajon van ötlet, hogy vajon hogyan legyen a beruházás, majd az üzemeltetés finanszírozva? A tulajdoni viszonyok vajon hogy alakulnának? Képzeljük csak el, hogyha minden ország a saját területén található vonalért lenne kizárólag felelős. Felejtsük el, hogy a MÁV megkaphat egy ilyen fontos dolgot, mint egy nagysebességű vasút!

Ugyanis egy ilyen dolgot csakis regionális szinten lehet értelmezni. Azaz: belead az osztrák (ÖBB), a magyar (MÁV) és a román (CFR) vasúttársaság. A beruházást olyan szinten kell megpályáztatni, hogy a legjobbak építhessék meg, olyanok, akik már csináltak ilyet. Magyarul: ha kell, csinálja meg egy német, egy francia vagy bármi, ami nyugat-európai, és ért hozzá. Képzeljük csak el, ha a mieink építenék meg...ismerjük a magyar beruházásokat, illetve tendereket.


Ez a kép Békéscsabán készült 2023-ban

Ami viszont furcsa nekem. Jelenleg is folyik a Budapest-Szolnok-Békéscsaba-Lökösháza vasútvonal felújítása, 160 km/h sebességre alkalmassá tétele. Ez mind szép és jó, Budapest és Békéscsaba között a menetidő két óra alá csökkenhet, örülünk.

Na de már bocsánatot kérek, személyesen én a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-től (NIF) meg a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségtől, bónuszban pedig a régi GKM-től és a mostani KHEM-től, de ha már tavaly is volt erről szó a közös magyar-román kormányülésen Nagyszebenen, meg úgy általában, sejthető volt, hogy egyszer ilyen lesz, akkor miért nem lehetett eleve úgy tervezni a rekonstrukciót, hogy ez a vonal alkalmas legyen majd a nagysebességű szerelvények közlekedésére is? Megint csak azt látjuk, hogy annyira nincs hosszú távú stratégia a közlekedés területén, hogy az lassan már nekünk, közlekedésbarátoknak fáj. Persze, ugyanez a kérdés felmerül a Hegyeshalom-Győr-Budapest vonalon is.

Miért felejtik el a döntéshozók, hogy Magyarországon átmegy több európai korridor? Amire most épp nagysebességű vasutat terveznek, pont egy a sok közül, konkrétan ez a IV. számú páneurópai folyosó.

Mi meg manapság annak örülünk, hogy az ÖBB majd járat Budapestre is RailJet szerelvényeket. Ami ugyan kvázi nagysebességű, viszont nem Magyarországon. Itthon csak magasabb szolgáltatást fog jelenteni az egyszeri utasnak. Ausztriában pedig sebességet is.


Ilyen lesz majd a fővárosban jövőre többször is

Mi magyarok ismét mertünk egy nagyot álmodni, de fogalmunk sincs arról, hogy is csináljuk meg. Ezt megszokhattuk, viszont ezt tényleg nem kellene majd elszúrni. Bízzunk benne, hogy majd az esedékes pályázat elkészítésekor nem olyan teljesítményt nyújtunk, mint szoktunk, hanem az, hogy két nagy vasúttársasággal karöltve akarjuk megcsinálni, ösztönöz majd minket arra, hogy ütős pályázatunk legyen.

Ha elkészül egy ilyen pályázati anyag, biztos nyerő lesz. Elvégre az EU-ban igencsak erős prioirtást élveznek az országok közötti, régiós közlekedési beruházások. Pláne ha azok vasútiak, még jobb, ha nagysebességűek. És környezetbarátabbak. Viszont irdatlan költségeket fog jelenteni, még az önerő is. A pálya, az állomások, az informatika, a biztosítóberendezések, a kapcsolódó műtárgyak (hidak, alagutak - ezt szeretik itthon nagyon). Mind-mind eurómilliókat, -milliárdokat fognak jelenteni. Előbb szerintem tegyük rendbe a magyar költségvetést, és készítsünk egy hosszú távú stratégiát a közlekedésben.

Addig is kezdjünk el nevet adni a magyar TGV-nek! NagySebességű Vasút? NSV? Vagy: Magyar SzuperExpress, MSzE? Vagy csak egyszerűen, mint a németeknél: InterCity Express, ICE? Kommentben jöhetnek a kiváló, magyar ötletek a nagysebességű vasútra!


Mi legyen a neved, ó, Te nagyon gyors vonat?

A legkreatívabb nevet elküldjük a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztériumnak megfontolásra!

Címkék: közlekedés vasút tgv

A bejegyzés trackback címe:

https://railadam.blog.hu/api/trackback/id/tr92722265

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

1116001 2008.10.20. 08:20:09

Jó írás!!:)
CSak ott látok egy kis kivetni valót, hogy a meglévő 120, 1-es vonalakat max 200-250es sebességre lehetne feljavítani, mert eddig a szintig még nem olyan zavaró a lassúbb szerelvények közlekedése. A 300-és fölött már teljesen új pálya kell!!
Az megint egy másik kérdés hogy az alföldön ahol gyakorlatilag nyílegyenes a pálya (100, 120) miért csak 160ra építik át.

Ibigoo · http://indafoto.hu/ibigoo 2008.10.20. 12:14:49

"Az megint egy másik kérdés hogy az alföldön ahol gyakorlatilag nyílegyenes a pálya (100, 120) miért csak 160ra építik át. "

Mert talán nincs túl sok 160+ -os gördülőállománya a MÁV-nak...és vélhetően az elkövetkező élvekben nem is lesz.

ZBR 2008.10.20. 13:43:17

1116001 2008.10.20. 08:20:09 >>>>
159.9 km/órás engedélyezett sebesség fölött nem lehet szintbeli kereszteződés. Ez a nagy szívás a dologban.

Én amúgy személy szerint az autópályák MELLÉ tennék töltést és azon vezetném a nagysebességű vasutat. Az autópálya két oldalán az már összesen 2 vágány... Persze jobb lett volna ezt is az autópálya építésekor kitalálni.

1116001 2008.10.20. 22:24:58

Ez igaz, de ez még mindig kisebb járulékos költség, mint mondjuk egy viaduktak alagutak bevágások készítése. Amit ugye a nagy pusztában nem nagyon kell alkalmazni:)

bokrif 2008.10.24. 18:42:24

Jó a post. Tökre egyetértek veled.

Budapestről Debrecenbe vagy éppen Nyíregyházáról Sopronba baromi lassan lehet eljutni. Repülővel nem gazdaságos és az sem lenne sokkal gyorsabb (a repülőterekre utazás miatt), szóval csak a gyorsvasút a jó megoldás.

Én viszont nem azon aggódom, hogy az alföldön miként csinálják meg a pályát, mert szerintem a legnagyobb gond Budapesttel van. Hogy lehet megcsinálni, hogy be is menjen a városba, és ne is lassuljon le eléggé. Max Kelenfölddel lehet valamit kezdeni, ott legalább egyszer lesz metró.

midrovertalt 2008.10.24. 18:45:46

Bokrif, Bécsben is bemegy gyakorlatilag a városba (Westbahnhof) az ICE, mégis működik. Ha nem működne Pesten, akkor még mindig ott a Karolina-terv (föld alatt összekötni a fejpályaudvarokat nagyjából)...
Csak okosan kellene csinálni... De hát. :(