Az előző postban már említettem, hogy a szocik otthoni honlapját nézegettem, és kiakadtam sok mindenen, persze önmagában meglepetés, hogy a szocik eljutottak arra a szintre, hogy rájöjjenek: az online megjelenés ma már egy rendkívül hasznos és hatékony kommunikációs fajta.

Nem vagyok médiaszakértő, sőt. Bizonyára fogok én most ide hülyeségeket is írni, de a vélt, várható véleményekben bízva majd szakértőbb polgárok majd leoltanak, aminek külön örülnék. :)

Választási év van immár. A pártok, pártszervezetek a kampányban egyre színesebb eszköztárat használ fel, hogy eljuttassa választóihoz az üzeneteiket, ígéreteiket (ígérgetéseiket?). Ezt nyilván két módon teheti alapvetően: online és offline. Jómagam az online kategóriába sorolnám a saját honlapokat (párthonlap, képviselői honlap, kampányoldal), az online médiában való megjelenést hír és fizetett hirdetés formájában, közösségi portálokon való megjelenést (iwiw, Facebook, Twitter). Offline kommunikációba pedig őket sorolnám: saját kiadványok (újság, szórólap), utcai plakátok, print médiában (Korbely úrtól jól eltanultam ezeket a szakkifejezéseket) való megjelenés (szintén hír és fizetett hirdetések). Ezek mellett még van olyan kommunikációs forma, amit egyik kategóriában sem tudok elképzelni: a személyes beszélgetések, a pártaktivisták face-to-face kommunikációja a standolástól kezdve a közös sörözések melletti politikai tartalmú beszélgetésekig.

Nyilván, amire most inkább kitérnék, az az online kommunikáció. Hiszen azok stabil dolgok, nem lehet kidobni a szemétbe, nem készül papírból (környezettudatosságot értékelni tessenek!). Illetve az offline eszközök, a print alkalmi jellegű. Bár azért érdemes szemügyre venni, csak a forrásaim szegényesek...forrás nélkül meg nem valami jó dolog írogatni (többek között erre is megtanít a nagynevű Corvinus egyetem).

Mielőtt belevágnánk abba, hogy kinek mije van és hol jelenik meg, előbb szemügyre szeretném venni, hogy kik vannak, kik nincsenek...

Mi van? Fidesz, Fidelitas, MDF, IDF, MSZP, Societas, Jobbik, Munkáspárt

Mi nincs? SZDSZ, LMP

Szerintem nem hagytam ki senkit és semmit. Ha netán mégis, akkor az érintett szervezetnek küldök majd egy bocsánatkérő levelet (a bélyeget én állom).

Kezdjük a legnagyobbal és a legesélyesebbel, a Fidesszel. A Fidesz otthon véleményem szerint nem kommunikál online jól. A párt választókerületének, de még városi csoportjának sincs egy honlapja. Két, Fideszhez köthető honlapról tudunk. Az egyik Dancsó József egyéni országgyűlési képviselő-jelölt-jelölt (előbb kell a szükséges mennyiségű kopogtatócédula, hogy egyáltalán jelölt lehessen valaki) honlapja, amin szó van arról, hogy mit csinál, ki ő, milyen nyilatkozatai vannak. Csak egyszer látnék már politikustól olyat, hogy bizonyos rendszerességgel felrak egy pár oldalas pdf-t a honlapjára, amiben leírja, hogy adott időszakban mit csinált, milyen eredményt ért el, stb. Csak a nyilvánosság meg hasonlók okán (tudom, népszerűtlen ez a politikusaink körében, no meg idealista maszlagként is hat).
A másik honlap, egykori szervezetem, a kiváló helyi Fidelitas-csoport honlapja, amivel egyébként jóval előrébb járnak, mint társszervezetük(!), a Fidesz. A Fidelitas honlapja letisztult, átlátható (talán ezért nyerték el az ország legjobb Fidelitas-honlapja díjat), és fent van szinte minden, mindig időben, aminek ott kell lennie.
Egy valami lehet érdekes még: a látogatottsági arányok. Vajon az átlag orosházi polgár megnézi ezeket az oldalakat? És ha igen, milyen korosztály látogatja? Naponta hány letöltés történik? Ezek olyan kérdések, amelyek a kommunikáció hatásosságát vizsgálhatják. Választ azonban most nem kapunk. Kivéve egy dolgot: a Fidelitas honlapján azért lehet becsülni az elkészített szavazások kapcsán. Talán. De kockázatos lenne...
Közösségi szájtok. Iwiw-en számtalan Fidesz- és Fidelitas-csoportot találhatunk. Orosháziból Fidesz-klub nincs, Fidelitas igen.
Facebook-on abszolút nem találni semmit. Van egy összfideszes gyűjtőhely, meg a nyíregyháziaknak egy oldala. Mit várunk egyáltalán az orosházi szervezettől... A Fidelitas viszont itt is élenjáró, bár sokkal szerényebb felhasználói köre van, mint az iwiw-en. Nincs mese, a Facebook-ot tanulni kell. Szerintem ezek után a Twitter-ről ne is beszéljünk, hiszen a Fidesznek, mint pártnak eleve nincsenek csiripjei, nemhogy az orosházi szervezeteknek.
Összességében a Fidesz a fiatalokra tud támaszkodni online kommunikációt illetően. Alapvetően nem értem, hogy ez a réteg miért nem segíti annyival a pártot, hogy összedobjanak egy helyi Fidesz-es honlapot (a Fidelitas honlapja is egy sémára épül, csak jól használják ki, de kezelhetősége egyszerű).
 

No, jöjjenek hát a szocik. Nem szeretném őket túlragozni, mert az online kommunikációjuk borzasztó úgy önmagában ahogy van. Leszámítva egy dolgot, amiben élen jár a pártok helyi szervezetei között. Van saját, választókerületi honlapjuk. Ellenben azért még lenne ott is mit javítani: például az apróbetűket, lehetne pl. külön fül a médiáknak (videó, hanganyag, akármi), meg még egyéb dolgok is, de ezt már más megírta helyettem.
Számomra, ami zavaró ebben a honlapban, hogy hülyén vannak összekapcsolva a modern elemek. Zavaró, mert külön post-ként kell látnom egy videót, hallgatni egy hanganyagot. Lehet, hogy finnyás vagyok, de nekem zavaró a szocik helyi honlapja. De még egyszer - hogy mindenki értse - a szocik ebben előrébb vannak, mint Fideszék, és ez előny (nem nézve a jelenlegi politikai állapotokat, mert ha néznénk, akkor annyi lenne, hogy van, de jó, pluszt nem hoz - talán ez majd egy következő post témája lesz).
Más egyéb pluszt nem tudok felhozni a szociknál, mint a választókerületi honlapjukat. Se iwiw, se Facebook, se Twitter.
Szerencsére az ifjú szocialisták is felfedezték a közösségi szájtokban rejlő lehetőségeket, így van nekik pl. iwiw-oldaluk (lehet csatlakozni itt), de tovább nem jutottak még, hiszen nem találunk Facebook-oldalt, sem Twitter-csiripeket. Bizonyára a szervezet reoragnizációja miatt nem jutottak még tovább...
Amit még talán meg lehet említeni, de nem hiszem, hogy bármit is dobna a latba a két országgyűlési képviselő egyéni oldala az MSZP oldalán. Fetser Jánosé és Varga Zoltáné.

A továbbiakban igen szerény lesz a történet. Van egy MDF, egy Jobbik, meg egy kommunista párt. Tájékozatlanságomból fakadóan szeretném megkérdezni - és remélhetőleg valaki válaszol is majd -: van még MDF Orosházán?
Ha van is, akkor számomra a kommunikációjuk nulla. Ahogy a helyi Jobbiké sem valami fényes, legfeljebb online médiából lehet hallani róluk valamit. Egy példa: mivel nincs helyi honlapjuk, sem képviselő-jelölti lapjuk, ezért az egyébként radikális megyei hírportálon,  a Békés Megyei Szón találtam cikket az egyéni jelöltjükről. Nem valami komoly teljesítmény.
És most jön a legviccesebb, tessenek kérem megkapaszkodni, de akárhogy is van, mindannyian Kádár köpönyegéből bújtunk ki, még az online kommunikáció is: itt a Munkáspárt megyei szervezetének honlapja. Mivel helyi honlap nincs, csak megyei, úgy gondoltam, van annyira vicces, hogy belinkeljem.

És végül, amit nagyon hiányolok Orosházáról. LMP. Nem nagyon találkozhattunk velük, bár a megyében elég erősen nyomulnak. Olyan szerencsés helyzetbe kerültem, hogy több belsős LMP-st ismerhetek. Laknak páran abban a koliban, amelyikben én is. Többek között a Békés megyei koordinátor is.
De ne térjünk el. Az LMP kommunikációja alapvetően az online felületekre épül. Blogokat, honlapokat üzemeltetnek, jelen vannak minden közösségi szájton. Iwiw országosan, iwiw megyei szinten, facebook országosan. Ami minket érinthet közelebbről, az az LMP megyei blogja, amely frissül rendesen, vannak post-ok. De Orosházán sajnos még semmi. De ki tudja, hogy mit hoz majd a jövő...

Az SZDSZ meg eltűnt, így nem is foglalkozom velük. Amúgy sem.

Összességében szerény véleményem szerint az a helyzet, hogy helyi szinten az online kommunikáció nagyobb részben az online médiában való megjelenésre hajaz, illetőleg bizonyára több a printbeli kommunikáció is. Bár a szocik már vegyítik, pl. felkerülnek a honlapra a Szuperinfós apró, modoros hirdetéseik szövege (ez egy magamfajta írogatónak nagy előny, mert nem kell a szuperinfó pdf-es formájából kivagdosnom a dolgokat). Emellett gondolom nem kell említenem a kiváló Orosházi Élet c. lapot sem, ami - mivel önkormányzati tulajdonban lévő vállalat kiadványa - mindig a hatalmon lévő elitek egyik megjelenési formája lehet (figyelem: ez nem vád, csupán elméleti lehetőség).

Mindegyik szervezetnél tapasztalhatunk hiányosságokat, de hogyha egy sorrendet kellene felállítanom arról, hogy melyik párt mennyit alkalmaz az online lehetőségekből helyi szinten, ez lenne az:

  1. Fidesz (a Fidelitas segítségével)
  2. MSZP
  3. Jobbik
  4. Munkáspárt
  5. LMP
  6. MDF

Érdemes azért felállítani egy országos sorrendet is, és összevetni a kettőt. Ellenben erre most nem vállalkozom, mert ez már egy sokkal összetettebb dolog. Ha rangsort akar az ember készíteni, érdemes különféle súlyokat adni a kommunikációs eszközöknek. Mivel ezt nem tettem meg, így nem bocsátkoznék országos rangsor felállítására (az előző szimplán tapasztalati úton készített rangsor, semmi esetre sem vehető tényállításnak).

És ami talán a legfontosabb és legérdekesebb lehet: hogyan profitálhatnak ebből a pártok? Ez azért is fontos kérdése, mert az erre adott válasz fogja majd eldönteni, hogy az online kommunikációs eszközök mennyire bizonyultak hatékonynak. De ez legyen majd egy következő bejegyzés témája, amibe igyekszem majd érdekes, tudományos dolgokat is belevinni - a tavalyi Politikai kommunikáció kurzusomat nagyon szerettem...

UPDATE: elfelejtettem valamit. Kisvárosunknak az Orosházi Életen kívül van már online hírportálunk is. Ennek én nagyon megörültem anno, hiszen az OrosCafé egy hiányzó űrt töltött be nálam. És ez is egy melegágya a helyi szervezetek megjelenésének, látunk is rá példát rendesen, hiszen amikor a szocik testületin emlegetik ezt az oldalt, mint a városvezetés, a Fidesz-MDF online napilapja (nem így mondták, de nem fogok ost jegyzőkönyveket bújni), akkor már jelentős felületként kell erre az oldalra is gondolni. Rengeteg helyi politikai hírt lehoznak, amit adott esetben a Beol nem biztos. Úgyhogy hajrá pártok, politikai szervezetek!

Címkék: iwiw politika kommunikáció mszp fidesz szdsz mdf facebook jobbik orosháza twitter politikai lmp

A bejegyzés trackback címe:

https://railadam.blog.hu/api/trackback/id/tr461638672

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.